Khamis, 19 Mac 2009

Cuaca.

 

Assalamualaikum.

 

Rasanya dah lama aku tidak menjengok ke blog ku.  Ini adalah kerana  keadaan kasihatan yang tak mengizinkan. Maklumlah boleh di katakan hampir setiap hari Kuala Lumpur di sirami hujan tidak kira sama ada pagi, petang dan ada kalanya hampir sepanjang hari.

 

Bila cuaca tak menentu maka kesihatan juga tak menentu jugalah.

 

Hingga ke hari ni sebenarnya kesihatan  ku masih belum pulih sepenuhnya. seselma masih menyerang aku.

 

Seperti biasa jugalah setiap kali apa bila hujan turun membasahi bumi Kuala Lumpur maka di sana sini air bertakung.  Keadaan bertambah buruk   kalau hujan turun dengan lebatnya  tidak berhenti dalam masa dua atau tiga jam lalu berlakulah banjir kilat.

 

Pada aku biar hujan pada sebelah tengah hari atau petang daripada hujan di waktu pagi. Ini adalah kerana jika hujan pada  waktu pagi, susah sikit  nak ke tempat kerja terutama bila hujan lebat  atau disertai dengan angin.

 

Walau pun ada payung tapi kalau dah terlalu lebat atau ada angin yang agak kuat sudah  tentu  sukar sikit bagi kami yang berjalan kaki dari rumah ke stetion star LRT yang memakan masa lebih kurang 10 minit. Bisanya pada waktu pagi kawasan tempat aku tinggal agak sibuk sikit dengan kenderaan yang lalu lalang maklumlah masing-masing sibuk dengan urusan tersendiri.

 

Yang  dewasa sibuk nak ke tempat kerja manakala yang kanak-kanak atau pelajar-pelajar  sibuk nak ke sekolah. Walau bagai mana pun minggu ni kurang sibuk  sebab sekolah tutup untuk penggal  pertama tahun ini.

 

Biasanya kalau hujan d waktu pagi aku terpaksa bawa extra  sarung kaki dan kasut maklumlah air akan bertakung sana dan sini. Tempat yang selalu ditakungi air ialah depan tangga star-LRT  menuju ke puduraya.Satu lagi di hadapan nak masuk ke kawasan pejabatku air akan bertakung juga. 

 

Sampai saja kat kawasan yang ada takungan air  biasanya husband ku suruh aku lompat sebab mengelakan diri dariada masuk ke dalam air.

 

Namun kadang kala termasuk juga sebab air yang terlalu banyak bertakung.

Akibat  dari pada itu juga hujung baju ku  selalu  basah.Nasib baik di tempat kerja aku pakai uniform jadi dapatlah aku keringkan bajuku yang dah basah tu. 

 

Di pejabat pula   aircon punyalah sejuk kalau waktu hujan. Aku pula  mempunyai penyakit kalau sejuk maka kerap akan ke bilik air sebab tak tahan sejuk.

 

Bila musim hujan ramailah yang demam, seselma, batuk dan sebagainya.

 

 

Justeru itu tidak terkecuali aku  dapat seselma. Alhamdulillah tak demam atau batuk.  Cuma  hampir-hampir nak demam tu adalah.

Ini mengingatkan aku ketika aku mengikuti satu rombongan ke Kelantan dan Trrengganu tahun lepas, hujan telah turun boleh dikatakan  sepanjang hari.  Keadaan di sana pun lebih kurang macam kat KL juga air bertakung sana sini terutama bahagian tepi jalan.

 

Minta-minta pagi ini  janganlah hujan turun   macam semalam.

 

Walau bagai mana pun hujan itu adalah rahmat  dari Allah.  sebagai manusia kita kenalah terima dengan rasa kesyukuran.

sekian wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan